Duurzaamheid in Bedrijfsvoering Duurzaam ondernemen kan worden gedefinieerd als het opzetten en uitvoeren van een milieuvriendelijke strategie met gebruikmaking van verantwoorde ESG-factoren bij de berekening van waardecreatie. ESG-analyse bij strategische ontwikkeling is voor veel organisaties betrekkelijk nieuw, maar houdt een grote belofte in als het wordt toegepast op sociale verantwoording en duurzaamheid.
Uitgaan van een duurzame toekomst voor hun bedrijf De eerste stap naar een duurzame toekomst voor elk bedrijf is begrijpen welke aspecten van duurzaamheid relevant zijn, en hoe je bedrijf die kan implementeren. Van energieverbruik en watergebruik tot biodiversiteit; er bestaan duurzame bedrijfspraktijken die de levenskwaliteit van werknemers en klanten kunnen verbeteren.
Bepaal eerst hoeveel investering je bedrijf zich realistisch gezien kan veroorloven in duurzame praktijken. Er zijn verschillende mogelijkheden, variërend van kleine proceswijzigingen tot complete revisies.
Als je de grotere context van je bedrijfstak bekijkt, kun je nagaan of het zinvol is om naar duurzamere resultaten te streven – dit kan inhouden dat je samenwerkt met andere bedrijven of projecten onderneemt met belangrijke maatschappelijke gevolgen.
Duurzame bedrijven richten zich op het produceren van producten, diensten en processen die milieu- en maatschappijvriendelijk zijn en toch waarde bieden aan hun belanghebbenden. Door deze principes in hun strategie op te nemen, kunnen duurzame bedrijven sterke merken ontwikkelen die gebaseerd zijn op ethiek en tegelijkertijd winstgevende groei kennen.
Om deze doelstellingen te bereiken moeten bedrijven duurzame praktijken invoeren en integreren in alle aspecten van hun activiteiten – dit vereist uitgebreide planning en voorbereiding.
De invoering van deze praktijken kost tijd en geld, maar de beloning is enorm. Door veranderingen als deze door te voeren kan een bedrijf geld besparen en tegelijkertijd de gezondheid en het welzijn van de werknemers verbeteren – twee doelen met enorm positieve gevolgen voor zowel henzelf als de gezinnen van hun werknemers.
Bedrijven kunnen een concurrentievoordeel behalen door betere milieu- en sociale prestaties. Bovendien zal het als voorbeeldige partner worden gezien en duurzame praktijken ondersteunen een reputatie opbouwen bij de leden van de gemeenschap.
Een economisch duurzaam bedrijf heeft ook meer kans om klanten aan te trekken en te behouden, wat leidt tot meer bestellingen die de omzet kunnen verhogen als je product of dienst superieure kwaliteit biedt.
Daardoor kunnen bedrijven een hoger rendement op investering (ROI) realiseren en hun marktpositie in de loop der tijd versterken. Een onderneming die hiertoe in staat is, kan een snellere groei verwachten in vergelijking met concurrenten en ook waardevoller worden voor zijn aandeelhouders.
Het invoeren van duurzame praktijken vereist dat je vanaf de eerste dag een impact maakt, waardoor je kunt testen of energie kan worden bespaard, waterverbruik kan worden verminderd, of milieuprestaties kunnen worden verbeterd door minder vervuiling of afval.
Als onderdeel van je inspanningen om duurzame bedrijfspraktijken in te voeren, is het ook noodzakelijk om het succes ervan binnen je organisatie te beoordelen aan de hand van indicatoren als milieuprestaties, maatschappelijke prestaties en betrokkenheid van werknemers.

